Menu
Deal or no deal?

Gaat u even zitten voor een spraakmakende zaak. Het speelt zich af op Marktplaats; het online platform om goederen te verhandelen die u niet meer nodig heeft. Menig handelaar en consument slaat daar tegenwoordig zijn slag. U wellicht ook. Vanwege de relatieve anonimiteit van aanbieders is Marktplaats echter erg gevoelig voor misbruik. Er zijn bijvoorbeeld genoeg verhalen van nietsvermoedende mensen die hun geld overmaken, maar vervolgens niet het product toegezonden krijgen. De vraag rijst: regeert het recht nog wel op Marktplaats?

Frits kan die vraag inmiddels beantwoorden. Hij heeft begin 2016 zijn speedboot met defecte startmotor en defecte trailer te koop gezet op Marktplaats. In zijn advertentie staat dat er geboden kan worden vanaf € 4.750,-. Henk is er snel bij en doet een bod van € 4.500,- onder het voorbehoud dat de startmotor wordt gerepareerd. Er komt een Whatsapp gesprek op gang:

Frits: “Hij is van jou. Voor € 4650 en ik repareer hem"

Henk: "Deal!”

Frits en Henk kunnen hun geluk niet op. Henk stort € 250,- als aanbetaling en Frits feliciteert Henk met de koop. De vreugde van Frits verdwijnt echter als sneeuw voor de zon als hij binnen 12 uur een aantal hogere biedingen krijgt. Er ligt een bod van € 5.400,- zonder de trailer en zonder reparatie. Een veel betere deal. Maar kan Frits nog van zijn deal met Henk af?

Frits denkt van wel. Hij informeert Henk en laat doorschemeren dat er nog wat geld bij moet. Henk is toeschietelijk en verhoogt de koopprijs naar € 5.000,-. Hij geeft daarbij wel duidelijk aan dat de koop gewoon door moet gaan. Frits heeft zijn excuus gevonden: "Gezien je toon besloten de boot niet meer aan jou te verkopen." Frits verkoopt de boot vervolgens aan Aart tegen een prijs van € 5.400,- exclusief reparatie. Frits lacht in zijn knuistje. Hij heeft € 750,- extra verdient en zich de moeite van een reparatie bespaart.

Aart besluit de boot na vervanging van de startmotor weer te verkopen. Henk is enkele maanden later nog steeds op zoek naar een boot en - u gelooft het niet - hij stuit op de boot van Aart. Hij heeft niet door dat het dezelfde boot is en koopt de boot voor € 9.000,-. Ruim € 4.000,- meer dan de oorspronkelijke verkoopprijs. Hij komt er later alsnog achter dat het dezelfde boot is en besluit Frits tot de verantwoording te roepen.

Frits geeft niet thuis, waardoor de partijen uiteindelijk voor de rechter belanden. De rechter maakt korte metten: Frits moet het verschil in koopprijs van € 4.350,- aan Henk betalen, plus nog een extra € 1.700,- aan onkostenvergoeding. Henk lacht en wie het laatst lacht, lacht het best.

Wat is nu de moraal van dit verhaal? Afspraak is afspraak. Ook op Marktplaats. Zorg wel dat u weet met wie u handelt en leg het nodige schriftelijk vast. U ziet: een simpele Whatsapp berichtenwisseling kan de doorslag geven.

Geplaatst op door Jaap Wolleswinkel in Overeenkomsten en aansprakelijkheid